Conferința Internațională de Jurnalism Medical de la Atena – Health Reporting Training (HeaRT)

/ / / Conferința Internațională de Jurnalism Medical de la Atena – Health Reporting Training (HeaRT)
  • Conferința Internațională de Jurnalism Medical de la Atena

Un alt moment important al Proiectului Momentul Magellan al Medicinei a fost participarea Fundației Spandugino la Conferința Internațională de Jurnalism Medical de la Atena, din 15 octombrie 2012, în cadrul proiectului Health Reporting Training (HeaRT), proiect co-finanţat de Comisia Europeană.

Jurnaliștii din sfera medicală pot influența comportamentele legate de sănătate ale pacienților, în unele cazuri chiar ale medicilor, pot să-și pună amprenta asupra factorilor de decizie la nivel mondial, iar lipsa specializării acestora sau neînțelegerea complexității problemelor din sfera medicală abordată, pot genera transmiterea de informații inexacte și inadecvate, privind sănătatea globală, fapt ce poate constitui o piedică în calea progresului medical și nu numai.

Printre temele de dezbatere ale conferinței s-au numărat :

  • Conştientizarea importanţei eticii medicale ca o disciplină indispensabilă statutului de profesionist în spaţiul practicii medicale.
  • Trezirea sentimentului de responsabilizare naţională, ca urmare a conştientizării necesităţii unei vieţi sănătoase şi echilibrate.
  • Dezvoltarea de programe educaţionale ca urmare a identificării utilităţii acestora în cadrul unor reuniuni între actori din sfera medicală instituţionali locali şi internaţionali, care vor forma o reţea la nivel naţional şi mondial.
  • Stabilirea unei platforme de informare a tuturor oamenilor, de schimb de experienţă în materie de educaţie medicală – învăţarea unui stil de viaţă sănătos şi echilibrat.
  • Organizarea la nivel european şi nu numai de programe educaţionale specifice, de consiliere si schimb de experienţă în acest domeniu.

Evoluția medicinei, paralelă cu cea a tehnologiei informației, va duce la modificări esențiale ale modului în care transmitem informația către public, dar și ale felului în care oamenii caută, găsesc și consumă informațiile despre sănătate.

Sănătatea ocupă primul loc în preocupările românilor, potrivit sondajelor. Numai că oferta de informații medicale de calitate se află mult în urma cererii. Deloc întâmplător, jumătate dintre europeni nu cunosc noțiunile de bază despre sănătate, conform unor date publicate recent de Comisia Europeană.

În acest context, jurnalismul medical are un rol crucial pentru fixarea precisă a informației și pentru a nu induce false așteptări publicului. Mesajele pozitive, de încredere în subiecte sensibile, precum vaccinarea, trebuie să ocupe spații mult mai generoase în mass-media, iar articolele trebuie să conțină opinia experților în domeniu. Cazul ideal este cel în care comunicarea este făcută de un medic care are și o cultură jurnalistică, nu de un jurnalist care “se califică la locul de muncă” în medicină.

Situația de mijloc, viabilă pentru piața din România, este cea a creării unui grup de comunicare a științei medicale, cu rol de consultant avizat pentru jurnaliștii care trebuie să acopere domeniul sănătății în ziare, reviste, în mediul online, la radio sau TV.

În același timp, comunicarea subiectelor medicale trebuie să se facă într-un mod mult mai țintit, către grupuri de public bine targetate, de mare ajutor în acest demers fiind dezvoltarea mijloacelor IT și a rețelelor sociale, care permit o selecție mult mai riguroasă a audienței, facilitând transmiterea exactă a mesajului către receptor, precum și o economisire a resurselor. – Marius Geantă.

2016-12-02T16:22:31+00:005 octombrie 2012|Categories: Momentul Magellan al Medicinei, Proiectul - "Momentul Magellan"|